Vasalägret 2023

21 december, 2023 av Liljeblad Morgård

Första veckan i augusti.

Sommarens stora äventyr var förstås Vasalägret utanför Kalmar. Vi var 5 scouter och 3 vuxna som åkte – Theo, Tyra D, Alexander, Tyra G och Ellen. Vi vuxna var Hugo, Marie och Rebecca.

En liten kår som vi får dela by med en stor, och vi bodde ihop med Bjäre, en stor och rutinerad kår. De hade redan tänkt ut en massa praktiska saker som nattvakter, passansvariga mm så det var bara att haka på! Vi hade mycket trevligt tillsammans med Bjärescouterna och våra upptäckare lärde sig mycket om lägerliv genom deras stora erfarenhet, surrning var en sån sak som har gett mersmak, Bjäre kunde bygga minsann!

Lägerledningen ville att alla scouter skulle få chansen att  delta i by-livet med matlagning och andra sysslor så det var bara ett aktivitetspass per dag, och det fungerade mycket bra.

Aktiviteterna var omväxlande och roliga och scouterna uppskattade dem. Vädret var mest bra, visst regnade det ibland men det var hanterligt. För våra var det väl mest svårt att göra hantverk under ett enda paraply… men det gick det med och de fick fina läderpåsar med sig. Inför Hantverksresan hade de gjort läderinbundna pass som skulle med på en vandring som bjöd på olika utmaningar – bland annat regn, som gjorde att passen var skapligt vattenskadade efteråt.

Att vara utan sina telefoner var en utmaning för våra scouter men de klarade det bra. En stund per kväll fick de chilla med sina “precioussss” innan det var sovdags.Det var en del tjattrande, hyssjande och tjatande de första nätterna, men efter några dagar sover alla scouter när de ska…

Fanns det något dåligt då? Nja, scouterna minns nog kön till kiosken som lååååång, men den som väntar på något gott… och vi var lite missnöjda med invigning och avslutning – det var en riktigt usel (sorry, men sant) Gustav Vasa de hade letat upp, och musikerna var jätteduktiga men inte i småscouters smak… Annat var det med den sing along som anordnades en kväll, då var det ös!

Bjäre hade med sig allt man kan begära till ett läger, det vi kunder bidra med som de uppskattade var pyssel! Till hantverksresan skulle de ha patrullflaggor och Bjäres två patruller gjorde sina flaggor tillsammans med oss. Sista dagen var det marknad och alla byar skulle ha en aktivitet i byn som alla skulle kunna besöka. Det var blandat med mat, godis och många olika aktiviteter. Gistad bidrog med blåsrör (elrör + öronproppar med nål) och ballonger, och vi fick mycket uppskattning för vår aktivitet – kö mest hela dagen!